Staršie ročníky si určite radi spomenú na rok 1996, kedy sa na naše Pentiá dostala jedinečná adventúra Neverhood. Tá sa naozaj hrubými písmenami zapísala do pamäti každého jedného hráča, ktorý s ňou prišiel do kontaktu. Bolo to najmä preto, že na svoju dobu ponúkala fantastické vizuálne spracovanie vytvorené pomocou stop-motion technológie, ktorá vždy bola a stále je neuveriteľne pracnou – Neverhood bol totiž kompletne celý vytvorený z plastelíny. Okrem toho nás ohuroval vynikajúci, „podivný“ funky soundtrack, ktorého skladby sa doteraz objavujú napríklad v pozadí niektorých aj slovenských televíznych projektov. Všetko to bolo pospájané skvelým príbehom, vizuálnymi gagmi a mnohými logickými hádankami.
„Pokračovanie“ tejto legendárnej adventúry nás obšťastnilo až o celých 19 rokov neskôr a aj to vďaka Kickstarteru, na ktorom sa tvorcom podarilo vyzbierať takmer milión dolárov. Hra bola vo vývoji dlhého 2,5 roka, dátum vydania autori museli niekoľkokrát odložiť. Tak ako Armikrog po všetkých týchto veľkých číslach dopadol?
Nuž, ak mám byt stručný, nie veľmi dobre. Až na vizuálne spracovanie sa vývojárom podarilo dovrzať v podstate takmer všetko, čo sa dalo, a preto hru s Neverhoodom spája hádam iba to, že sa naň podobá. Hra je až šokujúco krátka, príbeh je plytký a nedôležitý. Obtiažnosť logických hádaniek je nevyrovnaná, humor abstinuje takmer úplne a bugov je jednoducho priveľa na to, aký je Armikrog po techickej stránke jednoduchý.
- Zelená plastelínová obrazovka
- Ách lanovka, na tej si v tejto hre človek zašantí dosýta
Hlavnými hrdinami príbehu sú astronaut Tommynaut a jeho rozprávajúci „pes“ Beak-Beak, ktorých úlohou je zahrániť ich umierajúcu planétu pomocou energetického zdroja z nedalekej planéty Spiro 5, kam nešťastnou náhodou stroskotajú. Bohužiaľ príbeh je v tejto hre odprezentovaný tak nepodstatne, že nemá zmysel sa veľmi hlboko zamýšľat nad tým, čo tam tí dvaja robia, o čo im ide a prečo lúštia všetky tie hádanky. A keby ste dumať nad príbehom aj veľmi chceli, nemáte kedy, pretože skončí skôr, než vás hra začne baviť.
Priznám sa, už si na väčšinu hádaniek z Neverhoodu nespomínam, ale pamätám si, že boli častokrát veľmi inovatívne, prekvapivé a zábavné. To sa o Armikrogu jednoducho povedať nedá. Logické hádanky sú hráčovi strkané pred ksicht až pričasto, pričom jednu vyriešite v priebehu pár sekúnd a iná vám dá natoľko zabrať, až si človek povie, že nad tým nemá cenu nejako zvlášť rozmýšlať a tak „random“ stláčate ovládacie prvky až sa hádanka skôr-neskôr sama vyrieši. Celé to budí dojem, že boli hádanky vymýšľané nasilu a častokrát preto, aby sa predĺžil inak katastrofálne krátky hrací čas. V závere som dokonca narazil na hádanku, ktorej riešenie mi doteraz nedá pokoj – vážne tvorcovia čakali, že budem skúšať kombinácie dovtedy, kým nenájdem tú správnu? Alebo som iba niečo prehliadol? V podstate je to jedno, problém som za pár sekúnd vyriešil návodom kdesi na internete.
- Repetitívny puclík – toto je už jeho tretia inštancia.
- Hádanka s takzvaným „random-click“ riešením
Počas celej tejto krátkej cesty vás sprevádzajú dvaja spoločníci – pes Beak-Beak a všadeprítomné bugy. Nebudem tu konkretizovať všetky, jednak som sa ich snažil vždy vytesniť z pamäte, ale hoci sa môže takto minimalistické ovládanie zdať ako jednoduché, vďaka bugom vás Tommynaut dokážde prekvapiť, čo všetko robí, respektívne nerobí, tak ako by ste chceli. Bizarne tiež pôsobí zaradenie nahrávania a ukladania pozície do menu Options. Iba pre zaujímavosť – na obrázku nižsie nájdete nevylúštené puzzle, ktoré som však už vylúštil pred uložením hry. Po uložení je hádanka opäť nevylúštená, čím mi hra práve zabránila v tom, aby som sa vrátil do predchádzajúcej obrazovky – aj takéto prekvapenia si občas prichystá Armikrog.
- Podpásovka od Armikrogu!
- Nepekný spôsob ako znázorniť psie videnie
Ani soudtrack už nie je čím býval. Na niektoré melódie z Neverhoodu si spomeniem aj teraz – v prípade Armikrogu sú však songy podstatne menej nápadité a miznú z pamäte instatne po skončení hrania.
Na túto hru som sa naozaj veľmi tešil, avšak napriek dostatku peňazí i času sa jej tvorcom nepodarilo priblížiť kvalitám Neverhoodu ani zďaleka. Jej aktuálna cena na Steame absolútne nezdpovedá kvalite tejto hry a oplatí sa ju kúpiť v prípade, že cena klesne nanajvýš na 3,99. A to sa skôr-neskôr stane určite.
Armikrog
Dlhoočakávaná, no podpriemerná point-and-click adventúra z plastelíny